Waar moet je op letten als je een website laat maken?

(Plus extra 10 quick-tips die ervoor zorgen dat je de juiste website krijgt)
Een website laten maken is een intensief traject. De do & don’ts-lijst van wens tot oplevering is lang, maar gelijktijdig ook heel simpel in te vullen. Eigenlijk geldt er maar één belangrijke hoofdregel: ga alleen in zee met een partij die jouw ideeën, branche en doelgroep begrijpt. Bij het laten maken van een website vallen alle overige aandachtspunten hierop terug.

Met een nieuwe website wil je, 100% passend bij de huisstijl, bezoekers informeren en van bezoekers klanten maken. Gaan jullie een website laten maken, dan zijn er naast bovenstaande hoofdregel nog 8 belangrijke punten die de partij van je keus moet kunnen leveren:

Online shoppen
  1. Het creëren van eigenheid
  2. Een professioneel ontwerp
  3. Een responsive ontwerp
  4. Korte laadtijden van de webpagina’s
  5. Een goede informatiestructuur
  6. Goede, inhoudelijke content
  7. Goede hosting
  8. Analyse, testen en evaluatie

Verderop in het artikel vind je in een handige 10-punten checklist waarin bovenstaande, en andere punten, verder worden uitgelegd. Eerst nog wat algemene informatie die van belang is wanneer je een website laat maken.

Wat wil Google en wat willen jullie bezoekers?

 Allereerst dient een bedrijfswebsite als informatiebron voor uw potentiële klanten. Wie zich niet op de juiste wijze presenteert met een eigen website, is onzichtbaar. Maar ook websites van gebrekkige kwaliteit presteren waardoor Google ze niet zal tonen. Daarmee is meteen gezegd dat een website niet alleen aan de eisen van bezoekers moet kunnen voldoen, maar ook aan die van Google. Dit betekent vandaag de dag dat je bij een website laten maken niet alleen moet denken vanuit: “Wat willen wij”, maar vooral: “Wat wil Google en wat willen mijn bezoekers?” Wanneer dit helder is, kan gekeken worden naar de beste invulling.

Het juiste webdesign

Webdesign is veel meer dan kleuren, visuals en typografie. Hoewel een lay-out en pakkende teksten in een goed lettertype bezoekers direct kunnen ‘pakken’, gaat webdesign niet alleen over wat bezoekers te zien krijgen. Het juiste webdesign biedt bezoekers de juiste UX. Een populaire term die staat voor ‘user Experience, ofwel ‘gebruikerservaring’. Hier wordt mee bedoelt dat bezoekers snel en zonder zoeken de website begrijpen. Dat knoppen werken en bezoekers zonder problemen de site kunnen gebruiken en door de website kunnen navigeren.

Val positief op!

 

De eerste bij wie een website positief moet opvallen zijn zoekmachines. Het maakt zoekmachines niet uit welke kleuren je website heeft. Waar algoritmen van zoekmachines op zijn geprogrameerd is het vaststellen van de laadsnelheid van de website, of de website responsive is (ook goed op mobiele aparaten werkt), de linkstructuur en de kwaliteit van de content. Bij ConnectC helpen we ondernemers om online positief op te vallen.

Website development

Checklist met 10 punten voor een succesvolle website:

1. Omschrijf helder wie de doelgroep is

Handig hierbij is het samenstellen van een gedetailleerd profiel van de ideale bezoeker. Wie is dit? Een ideale bezoeker tot in detail te beschrijven helpt om te begrijpen wat de doelgroep nodig heeft en waar deze op zoekt.
2. Stel het belangrijkste doel van de nieuwe website vast
Waarschijnlijk heb je meerdere doelen, maar filter de meest belangrijke eruit. Wil je bestaande klanten inspireren/informeren, een nieuw product of een nieuw platform introduceren? Is de website leidend of ondersteunend bij het communiceren richting de doelgroep. Wil je iets verkopen? Een professionele website is optimaal op het doel afgestemd. Omschrijf het doel het liefst in meetbare doelen. Bijvoorbeeld: ‘Een totaal nieuwe doelgroep aanboren’ of ‘50% meer leads generen dan met de oude website’.
3. Omschrijf de langetermijndoelstelling
Houd er bij het laten maken van een nieuwe website rekening mee dat de levensduur van een website maximaal 5 jaar is. De ontwikkelingen gaan snel en veelal zijn nieuwe technische mogelijkheden of veranderende eisen vanuit ‘Google’ een reden om een website te vernieuwen. Wat wil je in die vijf jaar met de website bereikt hebben? Maak er weer een meetbaar doel van.
4. Omschrijf welke functionaliteiten de website moet kunnen bieden?
Denk aan het snel kunnen vinden van bedrijfsinformatie, het kunnen abonneren op een nieuwsbrief, e-books of brochures kunnen downloaden, aankopen kunnen doen, inloggen op een beveiligde leden-omgeving, gebruiksmogelijkheden met mensen met een visuele beperkingen, een chatfunctie…Er zijn tal van mogelijkheden.
5. Moet er data gekoppeld of gemigreerd worden?
Wanneer dit niet de eerste website is die je laat maken is er mogelijk data die vanuit de oude website overgenomen moet worden. Dit is bijna altijd een gecompliceerd proces. Bespreek de wensen daarom goed door met de web agency.
6. Leg het proces en de rolverdeling vast
Het vastleggen van de rolverdeling is een stap die vaak vergeten wordt. Binnen ConnectC werken we daarvoor met een ‘functioneel ontwerp’. In dit naslagwerk kunnen beide partijen alle gemaakte afspraken en doorgesproken wensen terugvinden.

shutterstock_534684688

7. Welk type content heeft de nieuwe website nodig?

Alles wat je met bezoekers online communiceert is content. Hieronder vallen ook bijvoorbeeld ook het kleurgebruik en het gekozen lettertype. Maar in dit geval bedoelen we de visuele en geschreven content. Hoe belangrijk is SEO-content voor jouw website? Wil je video’s kunnen plaatsen? Ga je gebruik maken van landing pages?

8. Kies de juiste webhosting

Bespreek met het bureau dat je website gaat maken uitvoerig welke eisen er zijn op het gebied van webhosting. Het hebben van een snelle website is erg belangrijk. Voor zowel zoekmachines als gebruikers. Niemand zit nog te wachten op een langzame website. De rol die een hostingparty heeft op de laadsnelheid van een website is groot, maar wordt nog steeds onderschat.

9. Gebruiksvriendelijkheid/ toegankelijkheid

Een hoge gebruikers- en bezoekerservaring (UX- User Experience en UI- User Interface) zijn niet alleen twee erg belangrijke SEO-criteria, je wilt als ondernemer zelf ook je bezoekers een zo goed mogelijke gebruikersinterface en gebruikservaring bieden. De mogelijkheden daartoe zijn zeer breed. UI is een specialisatie binnen webdesign die zich bezighoudt met de besturingselementen zodat mensen de website goed en het liefst intuïtief kunnen gebruiken. UX gaat meer over het gevoel wat de gebruiker daarbij heeft. Besteed voldoende tijd aan het doorspreken van ‘UX en UI’ met je webbouwer. (Maar een goed bureau zal dit zelf ook uitgebreid doen.)

10. Bepaal je budget

Misschien niet het leukste onderwerp wanneer je helemaal ‘los wilt gaan’ op het ontwerp en de mogelijkheden van je nieuwe website. Toch is het goed om vooraf goed je budget vast te stellen. De prijzen lopen namelijk sterk uiteen van enkele honderden euro’s voor een website volgens een thema (bijvoorbeeld WordPress) tot enkele duizenden euro’s voor een compleet op maat gemaakte website.

Een website laten maken? We leggen je graag nog veel uitgebreider uit waarom ConnectC aansluit bij dé nr 1 regel bij een website laten maken: kies een partij die je begrijpt!