Wat is SEO eigenlijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. SEO is allang niet meer ‘iets met zoekwoorden’. SEO bestaat uit een complexe mix aan maatregelen die nodig zijn om een website succesvol te laten zijn. Natuurlijk is het daarbij belangrijk hoe je ‘succesvol’ definieert. Voor de meeste ondernemers en merken zal dit betekenen dat de website een goede positie behaalt in de lijst met Google resultaten (SERP). Een website die niet gevonden wordt, kan immers ook geen bezoekers aantrekken en enthousiasmeren.

Om gevonden te worden door bezoekers zal de website in de eerste plaats opgemerkt moeten worden door zoekmachines (Google). Om dat voor elkaar te krijgen dient een website aan strenge technische voorwaarden te voldoen. En moet de website daarnaast ook op het gebied van inhoud (content) goed in elkaar steken.

Online shoppen

Waarom SEO belangrijk is

Wat is SEO nu eigenlijk precies, en waarom is het zo belangrijk dat ik een SEO-geoptimaliseerde website heb? Wie zich bezighoudt met online marketing kan niet om SEO heen. Dit is waarom.

  • Wie bepaalt de SEO-regels? Waarom SEO belangrijk is, heeft dus te maken met de online marketingdoelstellingen van een merk of bedrijf, en de regels die de zoekmachines (Google) hebben ontworpen. Hoe zit dat? Zoekmachines zijn evengoed bedrijven met een doelstelling. De doelstelling van zoekmachines is: snel de juiste informatie kunnen leveren. Om dat te kunnen doen werken zoekmachines met stukjes software (spiders of crawlers) die niets anders doen dan het totale World Wide Web afzoeken naar informatie. De informatie wordt verzameld en opgeslagen. Wanneer er vervolgens een zoekvraag komt, ligt de informatie al opgeslagen en kan de zoekmachine razendsnel reageren.

SEO als gatekeeper

Het is in het belang van zoekmachines en hun verdienmodel dat alles snel en zorgvuldig verloopt. Klanten van zoekmachines (jij en ik die een zoekopdracht intoetsen) zitten immers niet te wachten op traagheid of foute informatie. Makers van zoekmachines hebben daarom heel veel regels opgesteld om zoekmachines goed te laten werken. Regels die bovendien steeds worden aangepast in de vorm van Google-updates. Al deze SEO-regels kun je zien als poortjes die door spiders geopend worden of gesloten blijven wanneer ze een website inspecteren. Als het waren worden razendsnel scores afgevinkt. Hoe beter een website aan de regels voldoet, hoe meer poortjes er opengaan. Veel geopende poortjes is een betere ranking. Dit wil zeggen: de website behaalt een hoge positie in de Google zoekresultaten (de SERP).

Wat is WooCommerce?

Waarom SEO nog altijd zin heeft

Misschien vraag je je af waarom SEO nog nodig is. Is het niet zo dat je ook posities in Google kunt kopen door te werken met Google Ads? Dit is maar gedeeltelijk waar. En dat is meteen waarom SEO nog steeds belangrijk is. En zelfs alleen maar belangrijker wordt.

Aan het begin van dit artikel hebben we je vertelt dat SEO bestaat uit zowel technische website optimalisatie als het optimaliseren van de inhoud (content- het deel waar zoekwoorden bij komen kijken). Google stelt de SEO-eisen steeds bij om haar eigen product – snel met de juiste informatie komen- te kunnen optimaliseren. Op dit moment zijn de belangrijkste SEO-regels waar websites mee kunnen scoren bij zoekmachines:

  • Een supersnelle laadtijd van de website
  • Geoptimaliseerde, relevante content
  • Veel activiteit op de website in de vorm van nieuwe content
  • Een lage bounce rate (bezoekers klikken niet meteen weg)
  • Aanbevelingen vanuit andere belangrijke websites (linkbuilding)

Je begrijpt nu ook waarom SEO niet meer ‘iets met zoekwoorden is’, maar een complex proces waarbij alle puzzelstukjes op de juiste plaats moeten vallen. En dat is een hele uitdaging, want de puzzel wordt almaar gecompliceerder.

Website development

SEO in verhouding tot SEA

SEA is het zusje van SEO. Waar SEO staat voor het optimaliseren van de website via de zogenaamde organische route (zonder het kopen van advertenties), staat SEA voor: Search Engine Advertising. Met andere woorden: betalen voor een hoge positie omdat je advertentieruimte koopt. SEA kun je echter nooit los zien van SEO. Dit komt omdat de posities die Google vrijhoudt voor de advertentieblokken beperkt is. Je kunt wel advertentieruimte kopen, maar Google verkoopt géén posities. Dit wil zeggen dat je ook met SEA een positie moet verdienen. En dat is waarom SEO erg belangrijk is. Ook wanneer je werkt met SEA. We leggen het uit.

Stel je hebt een bedrijf dat bloemen verkoopt en besluit SEA in te zetten om meer klanten te enthousiasmeren om jouw bloemen te kopen. Met jou doen dit nog veel meer bloemisten. Terwijl Google daar slechts een aantal advertentieposities in de zoekresultaten-lijst (SERP) voor vrijmaakt. Het klopt dat Google automatisch een geografische selectie maakt. Daarmee ben je al een aantal concurrenten kwijt. Daarna moet je met SEA, net als bij SEO een toppositie verdienen. Google zal, ook bij SEA, kiezen voor de meest snelle, meest relevante website voor de topposities. Je begrijpt nu waarom SEO, links of rechtsom nog lang niet afgeschreven is, maar juist erg belangrijk is.

Wil je meer weten over dit onderwerp of met ons eens praten over SEO-optimalisatie van je website? Neem dan contact met ons op.